Het is logisch om online spullen te bestellen die u regelmatig gebruikt, zoals uw favoriete merken verzorgingsproducten (shampoo, deodorant, zeep, tandpasta, scheerproducten, enzovoort). U weet wat u wilt en u kunt online zoeken naar speciale aanbiedingen en gratis verzending wanneer u in grote hoeveelheden koopt – en dat allemaal op uw favoriete apparaat en zonder het comfort van uw huis te verlaten. Maar hoe zit het met online winkelen voor tweedehands auto’s? Het aantal bedrijven dat dit doet blijft groeien, maar we raden u sterk aan twee keer na te denken voor u de sprong waagt. Hier zijn 4 dingen die mis kunnen gaan, en vaak ook mis gaan, met online tweedehands auto’s kopen.
Wat bedoelen we met online tweedehands auto kopen?
Het is altijd een goed idee om de enorme kracht van het internet te gebruiken om uw huiswerk te doen voordat u een tweedehands auto gaat kopen. U kunt zien wat voor soort auto’s er zijn die u interesseren, evenals voor welke prijzen deze auto’s worden verkocht in uw omgeving, wat u een steuntje in de rug geeft bij het onderhandelen over de uiteindelijke prijs. Er zijn ook veel sites die tweedehands auto’s te koop aanbieden en u toelaten om hun enorme databases te filteren op geografische locatie om u echte auto’s te koop in uw omgeving te tonen die u dan persoonlijk kunt gaan bekijken.
“Window shopping” voor een gebruikte auto online is prima, maar dit artikel gaat over iets anders. We hebben het over online winkelen voor tweedehands auto’s waar u daadwerkelijk de auto kiest die u wilt, er betalings- of financieringsregelingen voor treft, en deze vervolgens thuis of op een andere plaats naar keuze laat afleveren. Wat bedrijven als deze onderscheidt van andere online sites voor het kopen van tweedehands auto’s, is dat ze geen echte winkellocaties hebben. Ze beweren dat ze lagere prijzen kunnen bieden voor hun auto’s, omdat ze niet betalen voor fysieke winkels. Hoewel het niet hebben van een fysieke locatie kan besparen op overheadkosten, heeft een dergelijk bedrijfsmodel zijn eigen set van unieke kosten die de meeste traditionele dealers niet hebben. Om er een paar te noemen:
leveringskosten en logistieke kosten
kosten in verband met het naleven van het terugnamebeleid
de marketingkosten per verkochte eenheid zijn veel hoger.
Nu de belangrijkste vraag: Hoe wordt reconditionering gedaan in zo’n gedecentraliseerde omgeving? Reconditionering is het belangrijkste als het om gebruikte auto’s gaat. Kan dit echt goed en tegen een redelijke kostprijs gebeuren zonder speciale faciliteiten?
De 4 dingen die vreselijk mis kunnen gaan bij online tweedehands auto’s kopen
Voordat u op de online used car shopping bandwagon springt, doe eerst uw huiswerk. Wij raden u aan om zeer zorgvuldig klantbeoordelingen te lezen van mensen die online tweedehands auto’s hebben gekocht. Voor sommigen heeft het goed uitgepakt, maar voor anderen is het helemaal niet goed gegaan. Het aantal mensen dat nachtmerrie-achtige ervaringen heeft gehad zou voldoende moeten zijn om op zijn minst vragen te gaan stellen. En lees niet alleen de handgeplukte positieve recensies die een bedrijf op zijn eigen website zet – lees echte recensies van sites als Trustpilot, Google en Yelp om een volledig beeld te krijgen. Er zijn veel goede recensies, maar er zijn ook risico’s. Onder de overvloedige negatieve recensies vindt u dingen zoals de 4 problemen hieronder:
De auto voldoet niet aan uw verwachtingen
Of het nu de tweedehands auto kleur, conditie, hoe het rijdt, een ontbrekende sleutel, of kapotte airconditioning, veel klanten hebben gekocht een gebruikte auto online alleen om te ontdekken nadat het is geleverd dat het echt niet wat ze verwacht hadden. Erger nog, hij kan duidelijk mechanische of andere problemen hebben die bij een inspectie ontdekt hadden moeten worden, maar die niet in het aanbod waren opgenomen. En u moet de kleine lettertjes van het beleid van het bedrijf lezen om er zeker van te zijn dat u weet wat zij acceptabel vinden versus wat u acceptabel vindt. Bijvoorbeeld, heel wat mensen hebben hun tweedehands auto online besteld en kregen het alleen om te ontdekken het ruikt naar sigarettenrook, en wanneer ze contact opnemen met het bedrijf om te klagen, komen ze erachter dat het binnen het beleid van het bedrijf voor een auto te hebben sigarettenrook geuren, ook al zijn de meeste mensen vinden dit niet aanvaardbaar. Het goede nieuws is dat deze bedrijven u een “out” of aflossingsvrije periode geven, meestal variërend van 5-7 dagen. Als u besluit dat de auto niet goed is, kunt u hem “ruilen” voor een andere of uw geld terugkrijgen. Het lastige hier is wanneer er een prijsverschil is tussen de auto die u teruggeeft en de auto die u als vervanging wilt. Het is waarschijnlijk dat u uiteindelijk meer zult moeten betalen als de prijs van de vervangende auto hoger is dan die van de auto die u teruggeeft.
De levering is vertraagd: Het aantal mensen dat dit probleem heeft ervaren is alarmerend. Het bedrijf vertelt u dat uw auto op een bepaalde datum zal aankomen. Dan krijg je een bericht van het bedrijf dat de levering is vertraagd. De levering kan een paar dagen, een week of zelfs meer vertraging hebben opgelopen. En er is niets wat je eraan kunt doen. Het tijdstip waarop u over deze vertraging hoort, komt vaak bijzonder ongelegen